Menu

Eneco Chatbot

Eneco heeft als eerste energiemaatschappij een intelligente chatbot op Facebook Messenger. Het is mogelijk om je meterstanden door te geven via de Eneco Chatbot. Hiermee is een nieuw self-service kanaal toegevoegd aan de dienstverlening van Eneco.


Eneco Chatbot- Reageert gewoonlijk direct - Aan de Slag op Messenger

Concept

De interactie tussen mensen gaat razendsnel. We communiceren via verschillende kanalen zoals bellen en whats-appen. Maar de communicatie tussen klant en bedrijf verloopt nog altijd traag. Als je een mailtje stuurt met een vraag duurt het lang voordat je antwoord krijgt.

Waarom zouden bedrijven een toekomst moeten zien in Chatbots? Chatbots zijn een nieuwe manier om te communiceren tussen klant en bedrijf. Chatsbots versnellen en vergemakkelijken de dienstverlening van bedrijven aan klanten. Zo hoeft de klant niet langer te wachten op de directe beschikbaarheid van een medewerker.

 

Eneco HQ Eneco Scenario's
Meterstanden doorgeven via Facebook Messenger Schermopnames Dubbeltariefmeter

Meterstanden doorgeven

De klanten ontvangen één keer per jaar een e-mail met daarin het verzoek om de meterstanden door te geven. Maandelijks geven duizenden klanten de meterstanden door.

Vanuit deze mail komen de klanten bij de chatbot terecht en start de conversatie. De chatbot reageert volgens een geautomatiseerd reactiesysteem. Dit data-driven systeem is vooraf bepaald welke reactie er volgt op welke actie. Op deze manier wordt je optimaal geholpen en kan het doorgeven van de meterstand in een paar minuutjes gebeurt zijn. Dankzij de directe integratie in de back-end systemen worden deze meterstanden volautomatisch verwerkt.

 

Interactiemodel Eneco Chatbot

Project

Als ‘Digital Maker’ bij Colours ben ik gestart om een Conversational commerce concept te ontwikkelen. Op basis van dit concept heb ik in de stijl van Eneco een live demo ontwikkeld waarbij het mogelijk is om zelf te zien hoe het is om je meterstanden door te geven.

Nadat de live demo en het concept succesvol zijn gepresenteerd en het project een opdracht is geworden heb ik het functioneel ontwerp geschreven. De scope van het project is het complete proces van het doorgeven van de meterstanden. Tijdens het schrijven van het functioneel ontwerp heb ik intensief samengewerkt met Eneco.

In dit project is er een directe integratie met de backend-systemen van Eneco waardoor het een zelfservice-chatbot wordt. Het testen en ondersteunen in de integratiewerkzaamheden zorgen dat het functioneel ontwerp aansluit op de technische mogelijkheden zijn werkzaamheden binnen het Eneco Chatbot project. Het project is gelanceerd als extra kanaal voor de consumenten.

 

Colours Kantoor Werkplek Colours htop messenger