Menu

Eneco Chatbot

Eneco heeft als eerste energiemaatschappij een intelligente chatbot op Facebook Messenger. Het is mogelijk om je meterstanden door te geven via de Eneco Chatbot. Hiermee is een nieuw self-service kanaal toegevoegd aan de dienstverlening van Eneco.


Eneco Chatbot- Reageert gewoonlijk direct - Aan de Slag op Messenger

Concept

De interactie tussen mensen gaat razendsnel. We communiceren via verschillende kanalen zoals bellen en whats-appen. Maar de communicatie tussen klant en bedrijf verloopt nog altijd traag. Als je een mailtje stuurt met een vraag duurt het lang voordat je antwoord krijgt.

Waarom zouden bedrijven een toekomst moeten zien in Chatbots? Chatbots zijn een nieuwe manier om te communiceren tussen klant en bedrijf. Chatsbots versnellen en vergemakkelijken de dienstverlening van bedrijven aan klanten. Zo hoeft de klant niet langer te wachten op de directe beschikbaarheid van een medewerker.

 

scroll naar beneden

 

Eneco HQ Eneco Scenario's
Meterstanden doorgeven via Facebook Messenger Schermopnames Dubbeltariefmeter

Meterstanden doorgeven

De klanten ontvangen één keer per jaar een e-mail met daarin het verzoek om de meterstanden door te geven. Maandelijks geven duizenden klanten de meterstanden door.

Vanuit deze mail komen de klanten bij de chatbot terecht en start de conversatie. De chatbot reageert volgens een geautomatiseerd reactiesysteem. Dit data-driven systeem is vooraf bepaald welke reactie er volgt op welke actie. Op deze manier wordt je optimaal geholpen en kan het doorgeven van de meterstand in een paar minuutjes gebeurt zijn. Dankzij de directe integratie in de back-end systemen worden deze meterstanden volautomatisch verwerkt.

 

scroll naar beneden

 

Interactiemodel Eneco Chatbot

 

Project

Als ‘Digital Maker’ bij Colours ben ik gestart om een Conversational commerce concept te ontwikkelen. Op basis van dit concept heb ik in de stijl van Eneco een live demo ontwikkeld waarbij het mogelijk is om zelf te zien hoe het is om je meterstanden door te geven.

Nadat de live demo en het concept succesvol zijn gepresenteerd en het project een opdracht is geworden heb ik het functioneel ontwerp geschreven. De scope van het project is het complete proces van het doorgeven van de meterstanden. Tijdens het schrijven van het functioneel ontwerp heb ik intensief samengewerkt met Eneco.

In dit project is er een directe integratie met de backend-systemen van Eneco waardoor het een zelfservice-chatbot wordt. Het testen en ondersteunen in de integratiewerkzaamheden zorgen dat het functioneel ontwerp aansluit op de technische mogelijkheden zijn werkzaamheden binnen het Eneco Chatbot project. Het project is gelanceerd als extra kanaal voor de consumenten.

 

Hoe wordt ik omschreven?

Dion is een know-it-all op het gebied van chatbots. Een echte digital maker die de handen graag uit de mouwen steekt, meedenkt en altijd voor je klaar staat als er nog een vraag is. Voor Eneco werkte Dion en ik samen aan een chatbot waarmee klanten hun meterstanden konden doorgeven. Een mooie stijging in de conversie en een award waren het resultaat, niet mis! Ga zo door Dion, dan weet ik zeker dat de wereld er nog vele mooie chatbots bij krijgt.

 

Stefan Verhoeve op 5 april 2018 - Zijn rol tijdens het project is Senior Digital Marketeer bij Eneco
Colours Kantoor Werkplek Colours htop messenger