Voor Eneco klanten is het nu mogelijk om Toon thermostaat met je stem te bedienen via Google Assistant en Alexa. Heb je al een slimme speaker zoals de Amazon Echo in huis? Dankzij dit apparaat kun je met je stem opdrachten activeren. Naast de thermostaat is het ook mogelijk om de meterstanden door middel van spraak door te geven.
Met spraakherkenning wordt het mogelijk om op elk moment van de dag, acties uit te voeren met een computer. Deze technologie is nu toegankelijk in de woonkamer dankzij Smart Home devices. Zo is het idee ook ontstaan om de thermostaat door middel van spraak te bedienen.
Deze slimme devices helpen je om Spotify af te spelen, boodschappen te doen en is het dus mogelijk om via spraak je meterstanden door te geven. Het doorgeven van de meterstanden kan via Facebook Messenger, hetzelfde proces ook beschikbaar via Alexa.
Dit project is gedaan door Colours, mijn rol binnen dit project is het ontwikkelen van het concept, het ontwikkelen en demonstreren van het prototype om de klant te overtuigen. Tijdens de realisatie-fase heb ik het prototype uitgewerkt naar een product, uiteraard in samenwerking met de marketeers van Eneco.
Nieuwe gebruikers van de Alexa gebruiken de Amazon Alexa app om te verbinden met de thuis-wifi. Speciaal voor Eneco klanten is er de Eneco Chatbot skill. Voor een Smart Home Device is een skill een extra functionaliteit, dit kun je vergelijken met een app. In de Amazon Alexa app is het met Link Account mogelijk om het Eneco account te koppelen aan de Alexa. Eneco Chatbot Account Linking is het eerste scherm dat getoond wordt binnen de Amazon Alexa app waarna het mogelijk wordt om veilig in te loggen met het Eneco-account. Als Account Linking gelukt is, dan kun je de chatbot activeren. Stel eens de vraag Alexa talk to Eneco Chatbot en dan Help, dan worden alle mogelijkheden van de chatbot uitgelegd.
Met een vraag zoals: “Alexa, talk to the Eneco chatbot, what is my temperature” vraag je naar welke temperatuur je thermostaat hebt staan. Met een eenvoudige opdracht verhoog je temperatuur naar 26 graden in je woonkamer. De vier modes zijn ook beschikbaar in Alexa, dit doe je door te vragen naar: “Alexa, talk to the Eneco Chatbot, I am Home” en dan wordt de temperatuur veranderd in de voorkeursinstelling van thuis. Naast Toon is het doorgeven van meterstanden ook via spraak mogelijk.
scroll naar beneden
Heb je een Amazon Echo in huis en een oproep gekregen om je meterstanden door te geven? Roep dan ‘Alexa, ask Eneco Chatbot, submit meterreadings’. Alexa vraagt vervolgens om je meterstanden, deze worden direct verwerkt in de systemen van Eneco. Een paar minuten later vind je jouw jaarnota in je e-mail.
In het proces van het doorgeven van meterstanden is het belangrijk dat de standen goed aankomen. Dit klinkt logisch, maar hiervoor moet de vertaling van spraak naar tekst uitstekend zijn. Bij de Alexa is het mogelijk om ‘one two three’ of ‘one hundred twenty-three’ door te geven, Alexa snapt het allemaal! Het werkt heel simpel.
In het proces van het doorgeven van meterstanden is het belangrijk dat de standen goed aankomen. Dit klinkt logisch, maar hiervoor moet de vertaling van Speech naar tekst uitstekend zijn. Bij de Alexa is het mogelijk om ‘one two three’ of ‘one hundred twenty-three’ door te geven, Alexa snapt het allemaal!
scroll naar beneden
Google biedt de mogelijkheid om de Assistant uit te bereiden. Als ontwikkelaar kun je eigen Actions toevoegen aan de virtuele spraak assistent. De Eneco Chatbot is beschikbaar als Google Action in de Nederlandse en Engelse taal.
Om als ontwikkelaar een Google Action aan te maken wordt er gevraagd naar een webhook. Een webhook is een voor een normale gebruiker verborgen webpagina die luistert naar antwoorden. Voor de Eneco Chatbot hebben we een webhook voor Google Assistant. Dankzij deze webhook is het mogelijk om realtime antwoorden te geven op de input van gebruikers. Zo wordt het mogelijk om de content nu te veranderen en om een gepersonaliseerde experience te bieden. Door artificial intelligence te gebruiken wordt het mogelijk om voor de eindgebruiker het juiste antwoorden te bepalen.
scroll naar beneden
Eneco is launching partner van Google Assistant in het Nederlands. Zo hebben we de primeur om als early adopters live te gaan samen met Google. In de weken vooraf de livegang is er hard gewerkt om het platform meertalig te maken. In de persberichten van Google staat Eneco tussen de belangrijke en innovatieve merken van Nederland.
Amazon Alexa en Google Assistant sturen berichten door naar een webhook. De webhook is een pagina die voor normale gebruikers verborgen is. We hebben één Botkit chatbot applicatie die twee webhooks heeft, namelijk voor Alexa en Google Actions. Vanuit deze Botkit applicatie wordt de slimme intelligentie van IBM Watson gebruikt. Daarnaast wordt in deze Node.js Botkit applicatie de koppelingen gelegd met de backend systemen van Eneco en Toon.
Samen met Dion hebben we in een hele korte periode Eneco klaar gemaakt voor de Google Assistant. Deze integratie is uiteindelijk erg goed ontvangen door zowel onze klanten bij Eneco als door de (tech) pers. Zonder Dion zijn toewijding en technische skills hadden we dit niet zo makkelijk tot een succes kunnen maken! Onderweg zijn we aardig wat uitdagingen tegengekomen maar overal hebben we een oplossing voor gevonden en heeft Dion aardig wat tijd in de avond geïnvesteerd om tot dit prachtige resultaat te komen
Tim de Vries op 19 augustus 2018 - Zijn rol tijdens het project is Digital Expert bij Eneco