Menu

18 juli 2023 • Gepubliceerd door ; juli 16, 2023 at 3:37 pm Qdraw

DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023)

In dit blogartikel neem ik je mee met de open dag die er recent is geweest in Eindhoven bij DAF. DAF Trucks is een toonaangevende fabrikant van vrachtwagens. Met een focus op de transportindustrie, produceert DAF hoogwaardige vrachtwagens die voldoen aan de strenge eisen van de markt. Ze leveren betrouwbare en efficiënte voertuigen die worden gewaardeerd door klanten over de hele wereld. In het artikel heb ik de automotive specifieke termen proberen toe te lichten en een samenvatting te geven van de verschillende onderdelen in de fabriek.

DAF Locaties

DAF-producten worden geproduceerd in Eindhoven, Westerlo (België), Leyland (VK), Ponta Grossa (Brazilië), Bayswater (Australië) en Taichung (Taiwan). De productie van motoren, cabines, assen en chassis, evenals de uiteindelijke voertuigassemblage zijn geïntegreerd in de verschillende faciliteiten. Westerlo is de thuisbasis van DAF’s assen- en cabinefabriek. In Eindhoven worden motoren in elkaar gezet, wordt een deel van het plaatwerk gemaakt en worden vrachtwagens geassembleerd. In Eindhoven werken 7300 medewerkers.

Motorenfabriek

In de motorenfabriek werken ongeveer 1300 medewerkers en die maken 270 motoren per dag. De oppervlakte van de hallen waar de motoren worden gemaakt is 35.000 m2. Ze hebben een dieselmotor van 11 liter en 13 liter in verschillende uitvoeringen.

Welke producten worden er gemaakt in de motorenfabriek

In Eindhoven maken ze het cilinderblok, dit het metaal van de dieselmotor. De cilinderkoppen houden de cilinders op z’n plaats. Een drijfstang of zuigerstang is het onderdeel van een verbrandingsmotor dat de zuiger met de krukas verbindt. Zo wordt het vliegwielhuis hier ook gemaakt. Een vliegwiel zorgt ervoor dat de motor gelijkmatiger draait. Een verbrandingsmotor levert kracht op de krukas op het moment dat er een ontbranding in de cilinder plaatsvindt; dan ‘stoot’ de krukas van de motor weer iets vooruit. Dit gebeurt elke rotatie van de krukas twee keer. Zo wordt er ook gewerkt aan de nokkenas voor de MX-11 en MX-13. De MX-11 en 13 zijn twee series van motoren die DAF / Paccar maakt. Verder worden er kroonwielen en pignons gemaakt. Een kroonwiel en pignon is een tandwielsysteem waarbij een groot tandwiel (kroonwiel) in de vorm van een ringvormige schijf in elkaar grijpt met een klein tandwiel (pignon) om draaibewegingen over te brengen tussen assen die loodrecht op elkaar staan.

Drijfstangen

Met 58 medewerkers worden er in drie ploegen en een weekendploeg meer dan 660.000 drijfstangen en meer dan 70.000 vliegwielhuizen per jaar gemaakt. Drijfstangen verbinden de krukassen met de zuiger en maken van een op en neergaande beweging een roterende beweging. Het vliegwielhuis beschermt het vliegwiel en koppelt de versnellingsbak aan het cilinderblok.

Niet productie goederen team

In de fabriek worden messen gebruikt om kroonwielen en pijnons te maken. Deze moeten regelmatig worden bijgeslepen. Dit wordt verspannen genoemd. Met een team van 55 medewerkers over 5 ploegen worden 700 gereedschappen per dag van bot opnieuw scherp gemaakt. Daarnaast levert dit team ook bijvoorbeeld kleding.

Horizontale CNC bewerkingen

Een CNC (Computer Numerical Control) is een geautomatiseerd systeem dat gereedschapsbewegingen controleert en coördineert via computerprogrammering voor nauwkeurige en herhaalbare bewerkingen. Een CNC kan worden gebruikt voor een breed scala aan toepassingen, zoals het frezen, draaien, boren en snijden van materialen, waaronder metaal met hoge precisie en efficiëntie.

Zo staan er 9 CNC-machines en die doen de bewerkingen aan de zijkant van het cilinderblok. Zo doet elke machine alle bewerkingen voor dat motorblok. De Machines worden met een robot beladen en ontladen. Op een andere plek in de fabriek doen ze de verticale bewerkingen, dit proces lijkt hier erg op. De machines gebruiken koelmiddel om te zorgen dat de machine, het product en het gereedschap koel blijft

Cilinderkop

Op de volgende lijn worden de eindbewerkingen voor cilinderkoppen gedaan. Een cilinderkop is belangrijk omdat het een essentieel onderdeel is van een verbrandingsmotor, waar het de inlaat- en uitlaatkleppen, de verbrandingskamers en de nokkenassen huisvest, wat cruciaal is voor het behalen van optimale prestaties en efficiëntie. Zo boren met een nauwkeurigheid van 0,001 mm, borstelen ze de bramen wegen, zorgen dat de cilinderkop schoon is en monteren ze de onderdelen. Als laatste is er een eindcontrole.

Nokkenassen

Het team van de nokkenassen. Nokkenassen zijn belangrijk omdat ze de timing en duur van klepopeningen in een verbrandingsmotor regelen, waardoor de juiste hoeveelheid brandstof wordt ingebracht en de uitlaatgassen effectief worden afgevoerd. Met 24 medewerkers in 3 ploegen en een weekendploeg worden er jaarlijks 100.000 nokkenassen gemaakt. Dit proces bestaat uit twee delen, de zachte kant waar de voorbereiding wordt gedaan en de harde kant waar de assen worden nabewerkt.

Tandwielen

Met 65 mesen worden er in ploegen gewerkt om 60.000 kroonwielen en pignons te maken. Dit proces bestaat uit twee delen waar eerst de smeedstukken voorbewerkt en vertand worden. Wordt in het tweede deel de tandwielen verhard en nabewerkt. Deze tandwielen worden door DAF Westerlo (België) in de achteras ingebouwd.

Brandstofinspuitsysteem

Zo wordt er ook een FIE-as gemaakt. Dit staat voor Fuel Injection Equipment. Fuel Injection Equipment, ook wel brandstofinspuitsysteem genoemd, is een systeem dat brandstof in de verbrandingskamers van een motor injecteert met behulp van hoge druk, meestal via elektronisch geregelde injectoren, om een nauwkeurige en efficiënte verbranding te bereiken, resulterend in betere prestaties, brandstofefficiëntie en lagere uitstoot van schadelijke stoffen.

Inwendige motoren montage

Met 86 medewerkers worden de motor inwendig in elkaar gezet, dit is de basis voor een vrachtwagen. De motor wordt onder andere voorzien van zuigerstangen en drijfstangen. Het team heeft een aantal gereedschappen om te zorgen dat de kwaliteit goed blijft. Zo wordt er onder andere naar de structuur van het metaal gekeken.

Verder wordt er naar de bouten gekeken. Een bout is een bevestigingsmiddel dat bestaat uit een cilindrische metalen staaf met een schroefdraad aan het ene uiteinde en een kop aan het andere uiteinde, ontworpen om door middel van draaien en aandraaien twee of meer objecten stevig met elkaar te verbinden. Hiervoor worden voor de belangrijke bouten met ultrasoon gekeken of die verbinding goed genoeg is. Ultrasoon verwijst naar geluidsgolven met een frequentie die hoger is dan het menselijk gehoorbereik, meestal boven 20.000 hertz (Hz).

Uitwendige motoren montage

Dit is de grootste assemblagelijn van de motorenfabriek, er zijn 166 medewerkers bij betrokken. Zo gaat de motor in zo’n 1,5 uur door een 50-tal werkplekken heen. De onderdelen die aan de buitenkant van de motor zitten worden hier gemonteerd zoals een waterpomp, turbo en in en uitlaat.

Trim 1 Assemblage

Nadat de motor getest is wordt de motor verder afgerond met een aircopomp, drukgroep en versnellingsbak. Een drukgroep voor een dieselmotor is het onderdeel in de koppelingssysteem van een voertuig met een dieselmotor dat verantwoordelijk is voor het overbrengen van het koppel tussen de motor en de versnellingsbak. Hier zijn 35 medewerkers bij betrokken.

Lakstraat

De motoren worden nadien gewassen met water zodat het vuil en vet weg is. Stukken die niet gelakt mogen worden worden gemaskeerd. Dan wordt de motor gespoten.

Trim 2, klaar maken voor inbouw vrachtwagen

In deze assemblage lijn worden de motoren klaar gemaakt voor de inbouw in een vrachtwagen. Hier zijn 80 medewerkers bij betrokken. Zo wordt er bijvoorbeeld een dynamo geplaatst.

Truckfabriek

In de truckfabriek worden dagelijks 222 trucks gemaakt door 1600 medewerkers. Zo wordt de cabine (dus het bovenste gedeelte van een vrachtwagen) gemaakt in Westerlo (België) en die wordt hier dan op het onderstel geplaatst. Onderdelen worden gelakt en hangen aan een installatie. Zo wordt de brandstoftank hier ook gemaakt. Een ander station wordt het opstapje van de vrachtwagen en de hoekbumpers gemaakt. Verder worden de wielen en banden op een vrachtwagen gemonteerd.

Zo wordt er gekeken naar de stuurinrichting en worden de wielen uitgelijnd en worden de remmen en elektronische systemen getest, hier is team 51 voor verantwoordlijk. Aan het eind wordt door een team eventuele afwijkingen hersteld door team 53. Een truck wordt dan gestart en er wordt in gereden om zo zeker te weten dat het goed is.

Uiteindelijk komt er een volledige truck uit die klaar is voor gebruik. Zo stond er een vrachtwagen in de kleur van de transporteur van Happen klaar.

Plaatwerk

Zo maken ze de hoekbumpers en andere onderdelen ook met enorme persen. Zodat ze elke vorm die ze zouden willen hebben zouden kunnen maken

Research centrum

Met ongeveer 100 medewerkers worden de onderdelen en voertuigen getest voordat die in productie gaan. Ze maken prototypes en zorgen dat de onderdelen compleet zijn. Ze hebben een testcentrum in Eindhoven en een proefbaan in Sint Oedenrode.

Electro testen

Zo wordt de volledige elektrische installatie getest op Elektromagnetische interventie (EMC). Dit is de invloed van elektromagnetische velden en signalen op elektronische apparaten en systemen, wat kan leiden tot storingen, interferentie of degradatie van de prestaties. Of het systeem is gekalibreerd en worden er HIL Simulations gedaan. HIL-simulaties (Hardware-in-the-Loop-simulaties) zijn een test- en validatietechniek waarbij real-world fysieke componenten (hardware) worden geïntegreerd met virtuele modellen (simulatiemodellen) om het gedrag en de prestaties van een systeem te evalueren en te valideren in een gecontroleerde en herhaalbare omgeving. Verder worden er klimaattesten gedaan

Assenproefstand

Zo wordt er bijvoorbeeld ook test wat de levensduur is van een achteras. Zo wordt de onderste as met vooruit rijden belast en op de bovenste wordt geremd. Door dit continue te doen weten ze hoe lang een voertuig mee zou moeten gaan. Op een gelijke manier wordt ook gekeken of er voldoende olie naar de achteras gaat, dit gebeurd op verschillende toerentallen.

Luchtveerjuk

De krachten van de luchtveerjuk worden ook getest. Een luchtveerjuk voor een vrachtwagen is een systeem dat luchtvering biedt aan de achteras van de vrachtwagen, waardoor de belasting, stabiliteit en het rijcomfort worden verbeterd. Dit is met name relevant bij slecht wegdek. De belasting van een luchtbalg wisselt tussen de 15 kN (1500 kg) en 50 kN (5000 kg). Deze machine (Verticale Resonantie Machine) kan 20 keer per seconde een wisselende belasting aanbrengen.

Chassis proefstand

Met 7 cilinders wordt er gekeken wat het chassis doet bij buiging en verdraaiing (torsie). Het chassis van een vrachtwagen is het structurele frame dat als basis dient voor het hele voertuig. Eerst worden de bewegingen gemeten op de proefbaan en dan nagebootst. Zo’n proef loopt 8 weken en dan 24 uur per dag. Op deze manier kunnen ze uitrekenen hoe lang het chassis zou moeten meegaan.

Europese en Amerikaanse motoren

De motoren worden ook los getest en er stond een proefopstelling met een gaspedaal die je zelf kon bedienen. Er zijn twee belangrijke series qua motoren. De Europese serie, die voldoet aan EU-emissie normen en 24 volt gebruikt voor de elektrische installatie en de Noord Amerikaanse serie, die voor de Verenigde Staten en Canada is en daar aan de emissie wetgeving voldoet. Hier werken ze met 12 volt voor elektrische installatie. Het uitlaatgassen nabewerking systeem verschilt in deze regio’s. Verder verschilt de vorm van de motor ook omdat het in Noord Amerika gangbaarder is om een torpedo truck te hebben. Dit is dat de vrachtwagen een neus heeft.

DAF XD en XF Elektrische vrachtwagens

Vanaf april 2023 heeft DAF een batterij elektrische productielijn. Het belangrijkste verschil is dat deze vrachtwagens een accu en een elektromotor hebben in plaats van een verbrandingsmotor. Zo zijn er ook bij deze modellen geen brandstoftank, versnellingsbak. Sommige buizen zijn bij een elektrische vrachtwagen niet meer nodig.

Conclusie:

In dit blogartikel heb ik je meegenomen op een virtuele rondleiding door de DAF Trucks-fabriek in Eindhoven. DAF Trucks is een fabrikant van vrachtwagens voor de transportindustrie. We hebben verschillende onderdelen van de fabriek verkend, zoals de motorenfabriek waar dagelijks honderden motoren worden geproduceerd, het plaatwerkstation waar onderdelen worden gevormd met behulp van persen, en de truckfabriek waar de vrachtwagens worden geassembleerd. Daarnaast hebben we een kijkje genomen in het onderzoekscentrum waar onderdelen en voertuigen worden getest voordat ze in productie gaan. Bovendien hebben we een glimp opgevangen van de elektrische productielijn voor de DAF XD en XF elektrische vrachtwagens.



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; De Rooy uit Polen ; DAF, De Rooy, Polen



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; Cilinderblok ; DAF, Motorenfabriek, cilinderblok



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; Drijfstangen ; DAF, Motorenfabriek, Drijfstangen



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; Drijfstangen ; DAF, Motorenfabriek, Drijfstangen



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; Cilinderblok ; DAF, Motorenfabriek, cilinderblok



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; Motorenfabriek ; DAF, Motorenfabriek, ketels



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; Motorenfabriek ; DAF, Motorenfabriek, ovens



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; Motorenfabriek ; DAF, Motorenfabriek



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; MX-13 ; DAF, Motorenfabriek, M6289, MX-13



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; Vliegwielhuis ; DAF, Motorenfabriek, vliegwielhuis



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; Motorenfabriek ; DAF, Motorenfabriek, motoren



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; MX-11 ; DAF, Motorenfabriek, informatiebord, MX-11



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; Chassis ; DAF, Truckfabriek, Chassis



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; Truckfabriek ; DAF, Truckfabriek



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; Truckfabriek ; DAF, Truckfabriek



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; Truckfabriek ; DAF, Truckfabriek, DAF XF



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; Truckfabriek ; DAF, Truckfabriek



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; Truckfabriek ; DAF, Truckfabriek, Van Happen



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; Chassis ; DAF, Truckfabriek, Chassis



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; Truckfabriek ; DAF, Truckfabriek, spuit



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; Truckfabriek ; DAF, Truckfabriek, spuit



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; Plaatcomponentenfabriek ; DAF, Plaatcomponentenfabriek



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; Plaatcomponentenfabriek ; DAF, Plaatcomponentenfabriek



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; Plaatcomponentenfabriek ; DAF, Plaatcomponentenfabriek



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; ;



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; DAF motoren ; DAF, bussen, machines



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; Swinkels ; DAF, Swinkels



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; Dansen ; bal, danseressen



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; DAF Laboratorium ; DAF laboratorium



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; Elektrische vrachtwagens ; DAF, Elektrische vrachtwagens, DAF XD



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; EDM Assembly Process ; DAF, Elektrische vrachtwagens, EDM Assembly Process, electromotor



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; Elektrische vrachtwagens ; DAF, Elektrische vrachtwagens, accu, truck



DAF Trucks Eindhoven Productielijnen open dag (2023) ; Elektrische vrachtwagens ; DAF, Elektrische vrachtwagens, truck

Tags: ,

Gecategoriseerd in:

Dit bericht is geschreven door: Dion

Lees ook deze blogs