Stap terug in de tijd en laat je meevoeren naar het jaar 1422 tijdens het adembenemende evenement Middeleeuws Montfort. Op 23 en 24 juli heeft het schilderachtige Kasteel Montfort zich getransformeerd in een levendig decor waar meer dan 250 middeleeuwse re-enactmentgroepen samenkomen om oude tijden te doen herleven. Met een gevarieerd programma voor jong en oud, was dit een tof evenement.
Een magisch middeleeuws kampement
Wanneer je de grasvelden rondom Kasteel Montfort betreedt, waan je je meteen in een andere wereld. Tientallen tenten zijn opgeslagen en ambachtslieden en handwerkers demonstreren diverse facetten van het middeleeuwse leven. Bewonder ridders in hun indrukwekkende harnassen terwijl ze hun wapens onderhouden en spectaculaire demonstraties geven. Verlies jezelf in de betoverende middeleeuwse markt, waar handelaren hun waren aanbieden en waar muzikanten en verhalenvertellers voor vermaak zorgen.
Ontdek het historische Kasteel Montfort
Niet alleen het kampement biedt een onvergetelijke ervaring, maar ook het indrukwekkende Kasteel Montfort zelf. Bezoekers kunnen het kasteel bezichtigen, deelnemen aan een wijnproeverij in de middeleeuwse keldergewelven en een bezoek brengen aan het scriptorium in een van de gerestaureerde kasteeltorens. Voor de jongere bezoekers is er genoeg te beleven, van het schilderen van hun eigen familiewapen tot het spelen van historische spellen.
Beleef de middeleeuwen bij Middeleeuws Montfort
Middeleeuws Montfort vindt plaats op zaterdag 23 en zondag 24 juli, van 11:00 tot 18:00 uur. Het prachtige Kasteel Montfort, gelegen aan Huysdijk 4 te Montfort, is de locatie van dit betoverende evenement. De entree bedraagde 10 euro voor volwassenen. Beleef samen met meer dan 250 middeleeuwers de magie van lang vervlogen tijden tijdens Middeleeuws Montfort. Laat je betoveren door de historische kledij, het riddertoernooi, de demonstraties, en de gezellige sfeer. Een unieke kans om een glimp op te vangen van het leven in de middeleeuwen en te genieten van een onvergetelijk weekend vol spektakel en geschiedenis. Hertog Reinoud IV van Gelre heet je van harte welkom in het betoverende Montfort!
Conclusie
Middeleeuws Montfort was een betoverend en onvergetelijk evenement waar meer dan 250 middeleeuwers het jaar 1422 tot leven brachten op en rond Kasteel Montfort. Het magische middeleeuwse kampement met ambachtslieden, ridders en handelaren bood een authentieke ervaring, met als hoogtepunt het spectaculaire riddertoernooi en de levensechte veldslag. Bezoekers konden tevens genieten van het prachtige Kasteel Montfort en deelnamen aan diverse activiteiten, wat zorgde voor een uniek weekend vol geschiedenis en vermaak.
Beleef een onvergetelijk avontuur op de Peaks of the Balkans Trail. Vanuit het pittoreske Shkodër reis je naar Valbona, waar het echte avontuur begint. Wandel over de uitdagende Perslopit-Pass en geniet van adembenemende uitzichten. Ontdek schilderachtige dorpen, zeldzame plantensoorten en ontmoet interessante medereizigers. Kampeer in de prachtige natuur en ervaar de schoonheid van de Albanese Alpen. Een epische hike vol natuurlijke schoonheid en culturele ontmoetingen.
Bij deze blog hoort een video, dit is een sfeerimpressie van de reis. Bekijk de video hier.
Onderaan deze blog staat een selectie van de foto’s. In de losse blogs staan per etappe meer foto’s.
De reis begon in het schilderachtige Shkodër, waar ik met een minibus naar de haven van Koman werd gebracht. Van daaruit maakte ik een prachtige tocht over het Koman-stuwmeer met de veerpont, omringd door indrukwekkende bergen. Aangekomen in Valbona begon het echte avontuur! Ik koos ervoor om via de uitdagende Perslopit-Pass te wandelen, waar ik beloond werd met onvergetelijke vergezichten. Onderweg heb ik mijn tent opgezet en genoten van de rust en schoonheid van de natuur. Lees hier het hele artikel.
Deze uitdagende etappe voerde me over de rotsachtige Perslopit-pas, bedekt met sneeuw in juni. Ik genoot van prachtige uitzichten over de Valbona-vallei en het dorp Valbona. Onderweg kwam ik krokussen en wilde orchideeën tegen, terwijl ik een verlaten café en een groep Chinese toeristen ontmoette bij de grenspaal. Een Duitse bergbeklimmer en een zwerfhond vergezelden me op dit avontuur. Na het oversteken van de pas werd het pad gemakkelijker en vond ik water in beekjes. De zonsondergang was een perfecte afsluiting van deze adembenemende tocht. Lees hier het hele artikel.
De route bracht me langs prachtige dalen, bossen en adembenemende vergezichten. Voor Çerem kampeerde ik in een groen dal, omringd door pittoreske herdersdorpjes waar schapen grazen. In de zomer bewonen de mensen deze plekken. Onderweg kwam ik zeldzame plantensoorten tegen, zoals Orchideeën en de Harige ratelaar, die in Nederland slechts op enkele plekken voorkomen. Ik ontmoette ook interessante medewandelaars, zoals Mark en Lotte, een Nederlands stel. Een Amsterdammer en een behulpzame gids uit Kosovo vergezelden ons ook een stukje. We genoten samen van het prachtige uitzicht bij de Aljuci Pass en de gastvrijheid van Guesthouse Kujtim Gocaj. Lees hier het hele artikel.
Vanuit het groene dal van Çerem wandel je naar de rotsachtige bergen van Dobërdol, waar je hoogtes boven de 2000 meter bereikt. Dobërdol is een schilderachtig dorpje met gastvrije guesthouses, gelegen ten zuiden van het drielandenpunt van Albanië, Montenegro en Kosovo. Tijdens mijn bezoek aan Dobërdol sprak ik met een tienjarig meisje dat meehielp in een guesthouse. Vanuit Dobërdol wandel je verder omhoog naar de grens met Montenegro, waar je kunt genieten van panoramische uitzichten. De route volgt een bergrug met vergezichten over beide landen. Zelf heb ik op een hoogte van 2170 meter gekampeerd, met een prachtig blauw uurtje als afsluiting van de dag. Lees hier het hele artikel.
Ontdek de adembenemende Peaks of the Balkans Trail etappe 5: Maja e Male naar Hridsko Jezero (2023). Wandel door de prachtige bergen van Kosovo naar Montenegro, geniet van spectaculaire uitzichten en bewonder bloemen zoals de Krokus, Alpenkwastjesbloem en Gentiaan. Ondanks enkele uitdagende oriëntatiemomenten biedt maps.me handige ondersteuning. Ontmoet interessante mensen, zoals de eigenaresse van een schapenboerderij in Babino Polje, waar je een authentieke Turkse koffie kunt proeven. Sluit je avontuur af met kamperen in de bossen dicht bij Plav. Een onvergetelijke wandelervaring vol natuurlijke schoonheid en culturele ontmoetingen. Lees hier het hele artikel.
Deze etappe begon bij het prachtige meer “Hridsko Jezero” en bracht me naar Plav. Ik volgde eenvoudige bospaden en later zandwegen richting de stad. Plav is een stadje in het noorden van Montenegro, waar ik een hotel vond om te overnachten. Tijdens mijn wandeling kampeerde ik in de bossen bij het meer en vervolgde ik mijn weg richting Plav. Bij de eerste boerderij kwam ik twee luid blaffende honden tegen. Ondanks dat ik vroeg in de ochtend vertrok, was het al behoorlijk warm geworden. Ik wandelde verder over de zandweg en kwam steeds dichter bij de bewoonde wereld. In Plav verbleef ik in Hotel Ambiente, gelegen naast de rivier. De eigenaar was vriendelijk en de kamer was netjes, maar er was helaas een luidruchtig feest dat tot diep in de nacht duurde. Lees hier het hele artikel.
De zevende etappe van de Peaks of the Balkans Trail, van Plav naar Bora, was een uitdagende tocht vol avontuur. Ondanks voorspelde onweersbuien begon ik vol goede moed. Onderweg ontmoette ik Nederlanders, Britten en Duitsers. De regen en het vergeten van mijn wandelstok waren tegenslagen, maar ik genoot van prachtige orchideeën en adembenemende uitzichten. Uiteindelijk bereikte ik de groene grasberg Bora en kampeerde ik op een strategische plek. Het was een onvergetelijk avontuur vol natuurlijke schoonheid en ontmoetingen met medereizigers. Lees hier het hele artikel.
In deze etappe wandelde ik vanaf de berg Bora via het schilderachtige dorpje Vusanje naar het meer “Ropojansko Jezero”. De ochtend begon met mysterieuze laaghangende wolken die zich om de bergen kronkelden, terwijl ik genoot van het adembenemende uitzicht. Onderweg kwam ik een jager tegen, die mij verhalen vertelde over zijn ervaringen in deze regio. Ik maakte een stop bij een sfeervolle schapenboerderij, waar ik een boer ontmoette en genoot van een kopje Turkse koffie. Een van de hoogtepunten van deze etappe was het betoverende Oko Skakavice, een adembenemende karstbron met kristalhelder water dat op magische wijze aan de oppervlakte komt. Ondanks een onverwachte regenbui en onweer, vond ik beschutting op een schilderachtige alpenweide in mijn tent. Lees hier het hele artikel.
In deze etappe van de reis begon de dag met een wandeling door bossen naar het betoverende Ropojansko Jezero. Verderop ontdekte de reiziger een schilderachtig beekje en oude bunkers die werden gebouwd tussen 1967 en 1986. De bunkers dienden als militaire verdediging en bieden een fascinerend inkijkje in het verleden van de regio. De reiziger eindigde de dag bij het prachtige groene meertje Liqeni Pejës, waar hij kampeerde en genoot van een adembenemend uitzicht op de bergpas en de bunkers. Lees hier het hele artikel.
Tijdens deze etappe van de Peaks of Balkans Trail genoot ik van een betoverende zonsopkomst op Qafa e Pejës, gevolgd door een stevige afdaling over een rotsachtig pad naar het pittoreske Theth. Onderweg ontmoette ik lokale bewoners met paarden en reizigers uit Nieuw-Zeeland, die vol enthousiasme op ontdekking waren. De afdaling naar de Theth-vallei was steil en uitdagend, maar het prachtige uitzicht en de ontmoetingen met vermoeide wandelaars maakten het de moeite waard. Na het eten vervolgde ik mijn weg en begon ik aan het eerste deel van de toeristische route van Theth naar Valbona, op zoek naar een geschikte kampeerplek. Lees hier het hele artikel.
Tijdens deze etappe van de Peaks of the Balkans Trail wandel ik de meest toeristische en populaire route van de Albanese Alpen. Het pad voert langs diepe kloven, steile bergpaden en groene valleien, en biedt panoramische uitzichten op met sneeuw bedekte bergtoppen en weelderige alpenweiden. Na een overnachting op een alpenweide begon ik aan de hike van Theth naar Valbona, die ongeveer 15 kilometer lang is en volgens de borden ongeveer 7 uur duurt. Tijdens de beklimming van de Valbona-pas genoot ik van een panoramisch uitzicht op de omringende bergen. Na een ontmoeting met andere wandelaars en een afdaling langs de berg Maja Valbones, kwam ik aan bij de drooggevallen rivier Valbonë en wandelde ik de laatste vijf kilometer over een asfaltweg naar Valbona. Die avond verbleef ik in een guesthouse in Valbona. Lees hier het hele artikel.
Etappe 11: 28 juni 2023 – 12,4 km in 6:29 uur
Conclusie:
De Peaks of the Balkans Trail is een onvergetelijke ervaring voor avontuurlijke wandelaars die op zoek zijn naar adembenemende landschappen, uitdagende routes en culturele ontmoetingen. Tijdens deze epische hike door de Albanese Alpen ontdek je de prachtige natuurlijke schoonheid van de regio, van majestueuze bergen en diepe valleien tot schilderachtige dorpen en kristalheldere meren. Onderweg kom je zeldzame plantensoorten tegen, maak je kennis met lokale bewoners en geniet je van panoramische uitzichten die je hart sneller doen kloppen. De Peaks of the Balkans Trail biedt een unieke en onvergetelijke ervaring die je nog lang zal bijblijven. Dus trek je wandelschoenen aan, pak je rugzak en begin aan dit avontuur van je leven in de adembenemende Albanese Alpen.
De stad Den Bosch is ook wel bekend als ‘s-Hertogenbosch. Het is stad waar veel historie is bewaard gebleven. Gelegen in het hart van Nederland, biedt deze bruisende stad een schat aan architecturale pracht en historische bezienswaardigheden. Tijdens mijn recente bezoek aan Den Bosch had ik de eer om enkele van de meest indrukwekkende hoogtepunten te verkennen, waaronder de Sint-Catharinakerk, het Bastionder en de bekende Sint-Janskathedraal. Kom met me mee op deze virtuele reis terwijl ik je meeneem door de charmante straten van Den Bosch en de pracht van deze adembenemende bezienswaardigheden ontdek!
Sint-Catharinakerk:
We beginnen onze ontdekkingsreis in Den Bosch met een bezoek aan de Sint-Catharinakerk. De Sint-Catharinakerk was opgesteld vanwege het Gregoriaans zang festival in Den Bosch. Gregoriaans zingen is een vorm van middeleeuwse liturgische muziek waarbij melodieën zonder harmonie gezongen worden volgens een specifieke notatie. Het gebouw is geïnspireerd door de Hagia Sophia in Istanbul. Zo ontwierp architect Jan Stuyt een koepelkerk in Neo-Byzantijnse stijl. Voltooid in 1918, maakte hij gebruik van het bestaande grondplan van een kruiskerk en behield het zestiende-eeuwse koor. De gewaagde koepel van gewapend beton en de prachtige plafondschildering van Jan Oosterman, in de stijl van de Beuroner kunstschool, voegen een uniek karakter toe. Als rijksmonument is deze kerk een viering van geschiedenis en moderne architectuur.
Een duik in het verleden:
Het Bastionder Na mijn bezoek aan de Sint-Catharinakerk was het tijd om de geschiedenis van Den Bosch verder te verkennen in het Bastionder, een ondergronds museum dat zich bevindt onder het oude bastion van de stad. Dit fascinerende museum neemt je mee op een reis door de militaire geschiedenis van Den Bosch, waarbij je de kans krijgt om de overblijfselen van de oude stadsmuren en de verdedigingswerken van dichtbij te bekijken. Interactieve displays en audiovisuele presentaties boden diepgaande inzichten in de strategieën en tactieken die werden gebruikt tijdens belegeringen. Het Bastionder doet een goede poging om die de geschiedenis tot leven te brengen
Een Architectonisch Meesterwerk:
De Sint-Janskathedraal Onze verkenningstocht door Den Bosch zou niet compleet zijn zonder een bezoek aan de Sint-Janskathedraal, een van de meest indrukwekkende voorbeelden van (Brabantse) gotische architectuur in Nederland. Na een korte wandeling door de pittoreske straten van Den Bosch, bereikte ik deze majestueuze kathedraal, die hoog boven de stad uittorent.
Bij het betreden van de kathedraal werd ik overweldigd door de grootsheid en schoonheid van het interieur. De hoge gewelven, de uitbundig versierde kapellen en de uitgebreide glas-in-loodramen creëerden een atmosfeer van eerbied en bewondering.
Conclusie:
Den Bosch is een stad die zijn bezoekers betovert met zijn rijke geschiedenis en architecturale pracht. Van de imposante Sint-Catharinakerk en het ondergrondse Bastionder tot de majestueuze Sint-Janskathedraal, elke bezienswaardigheid biedt een unieke en betekenisvolle ervaring. Den Bosch is een stad die trots is op zijn erfgoed en erin slaagt om de verbinding tussen verleden en heden levend te houden. Een bezoek aan deze historische stad is een reis terug in de tijd en een viering van kunst, architectuur en cultuur.
In dit blogartikel neem ik je mee met de open dag die er recent is geweest in Eindhoven bij DAF. DAF Trucks is een toonaangevende fabrikant van vrachtwagens. Met een focus op de transportindustrie, produceert DAF hoogwaardige vrachtwagens die voldoen aan de strenge eisen van de markt. Ze leveren betrouwbare en efficiënte voertuigen die worden gewaardeerd door klanten over de hele wereld. In het artikel heb ik de automotive specifieke termen proberen toe te lichten en een samenvatting te geven van de verschillende onderdelen in de fabriek.
DAF Locaties
DAF-producten worden geproduceerd in Eindhoven, Westerlo (België), Leyland (VK), Ponta Grossa (Brazilië), Bayswater (Australië) en Taichung (Taiwan). De productie van motoren, cabines, assen en chassis, evenals de uiteindelijke voertuigassemblage zijn geïntegreerd in de verschillende faciliteiten. Westerlo is de thuisbasis van DAF’s assen- en cabinefabriek. In Eindhoven worden motoren in elkaar gezet, wordt een deel van het plaatwerk gemaakt en worden vrachtwagens geassembleerd. In Eindhoven werken 7300 medewerkers.
Motorenfabriek
In de motorenfabriek werken ongeveer 1300 medewerkers en die maken 270 motoren per dag. De oppervlakte van de hallen waar de motoren worden gemaakt is 35.000 m2. Ze hebben een dieselmotor van 11 liter en 13 liter in verschillende uitvoeringen.
Welke producten worden er gemaakt in de motorenfabriek
In Eindhoven maken ze het cilinderblok, dit het metaal van de dieselmotor. De cilinderkoppen houden de cilinders op z’n plaats. Een drijfstang of zuigerstang is het onderdeel van een verbrandingsmotor dat de zuiger met de krukas verbindt. Zo wordt het vliegwielhuis hier ook gemaakt. Een vliegwiel zorgt ervoor dat de motor gelijkmatiger draait. Een verbrandingsmotor levert kracht op de krukas op het moment dat er een ontbranding in de cilinder plaatsvindt; dan ‘stoot’ de krukas van de motor weer iets vooruit. Dit gebeurt elke rotatie van de krukas twee keer. Zo wordt er ook gewerkt aan de nokkenas voor de MX-11 en MX-13. De MX-11 en 13 zijn twee series van motoren die DAF / Paccar maakt. Verder worden er kroonwielen en pignons gemaakt. Een kroonwiel en pignon is een tandwielsysteem waarbij een groot tandwiel (kroonwiel) in de vorm van een ringvormige schijf in elkaar grijpt met een klein tandwiel (pignon) om draaibewegingen over te brengen tussen assen die loodrecht op elkaar staan.
Drijfstangen
Met 58 medewerkers worden er in drie ploegen en een weekendploeg meer dan 660.000 drijfstangen en meer dan 70.000 vliegwielhuizen per jaar gemaakt. Drijfstangen verbinden de krukassen met de zuiger en maken van een op en neergaande beweging een roterende beweging. Het vliegwielhuis beschermt het vliegwiel en koppelt de versnellingsbak aan het cilinderblok.
Niet productie goederen team
In de fabriek worden messen gebruikt om kroonwielen en pijnons te maken. Deze moeten regelmatig worden bijgeslepen. Dit wordt verspannen genoemd. Met een team van 55 medewerkers over 5 ploegen worden 700 gereedschappen per dag van bot opnieuw scherp gemaakt. Daarnaast levert dit team ook bijvoorbeeld kleding.
Horizontale CNC bewerkingen
Een CNC (Computer Numerical Control) is een geautomatiseerd systeem dat gereedschapsbewegingen controleert en coördineert via computerprogrammering voor nauwkeurige en herhaalbare bewerkingen. Een CNC kan worden gebruikt voor een breed scala aan toepassingen, zoals het frezen, draaien, boren en snijden van materialen, waaronder metaal met hoge precisie en efficiëntie.
Zo staan er 9 CNC-machines en die doen de bewerkingen aan de zijkant van het cilinderblok. Zo doet elke machine alle bewerkingen voor dat motorblok. De Machines worden met een robot beladen en ontladen. Op een andere plek in de fabriek doen ze de verticale bewerkingen, dit proces lijkt hier erg op. De machines gebruiken koelmiddel om te zorgen dat de machine, het product en het gereedschap koel blijft
Cilinderkop
Op de volgende lijn worden de eindbewerkingen voor cilinderkoppen gedaan. Een cilinderkop is belangrijk omdat het een essentieel onderdeel is van een verbrandingsmotor, waar het de inlaat- en uitlaatkleppen, de verbrandingskamers en de nokkenassen huisvest, wat cruciaal is voor het behalen van optimale prestaties en efficiëntie. Zo boren met een nauwkeurigheid van 0,001 mm, borstelen ze de bramen wegen, zorgen dat de cilinderkop schoon is en monteren ze de onderdelen. Als laatste is er een eindcontrole.
Nokkenassen
Het team van de nokkenassen. Nokkenassen zijn belangrijk omdat ze de timing en duur van klepopeningen in een verbrandingsmotor regelen, waardoor de juiste hoeveelheid brandstof wordt ingebracht en de uitlaatgassen effectief worden afgevoerd. Met 24 medewerkers in 3 ploegen en een weekendploeg worden er jaarlijks 100.000 nokkenassen gemaakt. Dit proces bestaat uit twee delen, de zachte kant waar de voorbereiding wordt gedaan en de harde kant waar de assen worden nabewerkt.
Tandwielen
Met 65 mesen worden er in ploegen gewerkt om 60.000 kroonwielen en pignons te maken. Dit proces bestaat uit twee delen waar eerst de smeedstukken voorbewerkt en vertand worden. Wordt in het tweede deel de tandwielen verhard en nabewerkt. Deze tandwielen worden door DAF Westerlo (België) in de achteras ingebouwd.
Brandstofinspuitsysteem
Zo wordt er ook een FIE-as gemaakt. Dit staat voor Fuel Injection Equipment. Fuel Injection Equipment, ook wel brandstofinspuitsysteem genoemd, is een systeem dat brandstof in de verbrandingskamers van een motor injecteert met behulp van hoge druk, meestal via elektronisch geregelde injectoren, om een nauwkeurige en efficiënte verbranding te bereiken, resulterend in betere prestaties, brandstofefficiëntie en lagere uitstoot van schadelijke stoffen.
Inwendige motoren montage
Met 86 medewerkers worden de motor inwendig in elkaar gezet, dit is de basis voor een vrachtwagen. De motor wordt onder andere voorzien van zuigerstangen en drijfstangen. Het team heeft een aantal gereedschappen om te zorgen dat de kwaliteit goed blijft. Zo wordt er onder andere naar de structuur van het metaal gekeken.
Verder wordt er naar de bouten gekeken. Een bout is een bevestigingsmiddel dat bestaat uit een cilindrische metalen staaf met een schroefdraad aan het ene uiteinde en een kop aan het andere uiteinde, ontworpen om door middel van draaien en aandraaien twee of meer objecten stevig met elkaar te verbinden. Hiervoor worden voor de belangrijke bouten met ultrasoon gekeken of die verbinding goed genoeg is. Ultrasoon verwijst naar geluidsgolven met een frequentie die hoger is dan het menselijk gehoorbereik, meestal boven 20.000 hertz (Hz).
Uitwendige motoren montage
Dit is de grootste assemblagelijn van de motorenfabriek, er zijn 166 medewerkers bij betrokken. Zo gaat de motor in zo’n 1,5 uur door een 50-tal werkplekken heen. De onderdelen die aan de buitenkant van de motor zitten worden hier gemonteerd zoals een waterpomp, turbo en in en uitlaat.
Trim 1 Assemblage
Nadat de motor getest is wordt de motor verder afgerond met een aircopomp, drukgroep en versnellingsbak. Een drukgroep voor een dieselmotor is het onderdeel in de koppelingssysteem van een voertuig met een dieselmotor dat verantwoordelijk is voor het overbrengen van het koppel tussen de motor en de versnellingsbak. Hier zijn 35 medewerkers bij betrokken.
Lakstraat
De motoren worden nadien gewassen met water zodat het vuil en vet weg is. Stukken die niet gelakt mogen worden worden gemaskeerd. Dan wordt de motor gespoten.
Trim 2, klaar maken voor inbouw vrachtwagen
In deze assemblage lijn worden de motoren klaar gemaakt voor de inbouw in een vrachtwagen. Hier zijn 80 medewerkers bij betrokken. Zo wordt er bijvoorbeeld een dynamo geplaatst.
Truckfabriek
In de truckfabriek worden dagelijks 222 trucks gemaakt door 1600 medewerkers. Zo wordt de cabine (dus het bovenste gedeelte van een vrachtwagen) gemaakt in Westerlo (België) en die wordt hier dan op het onderstel geplaatst. Onderdelen worden gelakt en hangen aan een installatie. Zo wordt de brandstoftank hier ook gemaakt. Een ander station wordt het opstapje van de vrachtwagen en de hoekbumpers gemaakt. Verder worden de wielen en banden op een vrachtwagen gemonteerd.
Zo wordt er gekeken naar de stuurinrichting en worden de wielen uitgelijnd en worden de remmen en elektronische systemen getest, hier is team 51 voor verantwoordlijk. Aan het eind wordt door een team eventuele afwijkingen hersteld door team 53. Een truck wordt dan gestart en er wordt in gereden om zo zeker te weten dat het goed is.
Uiteindelijk komt er een volledige truck uit die klaar is voor gebruik. Zo stond er een vrachtwagen in de kleur van de transporteur van Happen klaar.
Plaatwerk
Zo maken ze de hoekbumpers en andere onderdelen ook met enorme persen. Zodat ze elke vorm die ze zouden willen hebben zouden kunnen maken
Research centrum
Met ongeveer 100 medewerkers worden de onderdelen en voertuigen getest voordat die in productie gaan. Ze maken prototypes en zorgen dat de onderdelen compleet zijn. Ze hebben een testcentrum in Eindhoven en een proefbaan in Sint Oedenrode.
Electro testen
Zo wordt de volledige elektrische installatie getest op Elektromagnetische interventie (EMC). Dit is de invloed van elektromagnetische velden en signalen op elektronische apparaten en systemen, wat kan leiden tot storingen, interferentie of degradatie van de prestaties. Of het systeem is gekalibreerd en worden er HIL Simulations gedaan. HIL-simulaties (Hardware-in-the-Loop-simulaties) zijn een test- en validatietechniek waarbij real-world fysieke componenten (hardware) worden geïntegreerd met virtuele modellen (simulatiemodellen) om het gedrag en de prestaties van een systeem te evalueren en te valideren in een gecontroleerde en herhaalbare omgeving. Verder worden er klimaattesten gedaan
Assenproefstand
Zo wordt er bijvoorbeeld ook test wat de levensduur is van een achteras. Zo wordt de onderste as met vooruit rijden belast en op de bovenste wordt geremd. Door dit continue te doen weten ze hoe lang een voertuig mee zou moeten gaan. Op een gelijke manier wordt ook gekeken of er voldoende olie naar de achteras gaat, dit gebeurd op verschillende toerentallen.
Luchtveerjuk
De krachten van de luchtveerjuk worden ook getest. Een luchtveerjuk voor een vrachtwagen is een systeem dat luchtvering biedt aan de achteras van de vrachtwagen, waardoor de belasting, stabiliteit en het rijcomfort worden verbeterd. Dit is met name relevant bij slecht wegdek. De belasting van een luchtbalg wisselt tussen de 15 kN (1500 kg) en 50 kN (5000 kg). Deze machine (Verticale Resonantie Machine) kan 20 keer per seconde een wisselende belasting aanbrengen.
Chassis proefstand
Met 7 cilinders wordt er gekeken wat het chassis doet bij buiging en verdraaiing (torsie). Het chassis van een vrachtwagen is het structurele frame dat als basis dient voor het hele voertuig. Eerst worden de bewegingen gemeten op de proefbaan en dan nagebootst. Zo’n proef loopt 8 weken en dan 24 uur per dag. Op deze manier kunnen ze uitrekenen hoe lang het chassis zou moeten meegaan.
Europese en Amerikaanse motoren
De motoren worden ook los getest en er stond een proefopstelling met een gaspedaal die je zelf kon bedienen. Er zijn twee belangrijke series qua motoren. De Europese serie, die voldoet aan EU-emissie normen en 24 volt gebruikt voor de elektrische installatie en de Noord Amerikaanse serie, die voor de Verenigde Staten en Canada is en daar aan de emissie wetgeving voldoet. Hier werken ze met 12 volt voor elektrische installatie. Het uitlaatgassen nabewerking systeem verschilt in deze regio’s. Verder verschilt de vorm van de motor ook omdat het in Noord Amerika gangbaarder is om een torpedo truck te hebben. Dit is dat de vrachtwagen een neus heeft.
DAF XD en XF Elektrische vrachtwagens
Vanaf april 2023 heeft DAF een batterij elektrische productielijn. Het belangrijkste verschil is dat deze vrachtwagens een accu en een elektromotor hebben in plaats van een verbrandingsmotor. Zo zijn er ook bij deze modellen geen brandstoftank, versnellingsbak. Sommige buizen zijn bij een elektrische vrachtwagen niet meer nodig.
Conclusie:
In dit blogartikel heb ik je meegenomen op een virtuele rondleiding door de DAF Trucks-fabriek in Eindhoven. DAF Trucks is een fabrikant van vrachtwagens voor de transportindustrie. We hebben verschillende onderdelen van de fabriek verkend, zoals de motorenfabriek waar dagelijks honderden motoren worden geproduceerd, het plaatwerkstation waar onderdelen worden gevormd met behulp van persen, en de truckfabriek waar de vrachtwagens worden geassembleerd. Daarnaast hebben we een kijkje genomen in het onderzoekscentrum waar onderdelen en voertuigen worden getest voordat ze in productie gaan. Bovendien hebben we een glimp opgevangen van de elektrische productielijn voor de DAF XD en XF elektrische vrachtwagens.
Het bruisende Deventer wordt jaarlijks omgetoverd tot een magisch spektakel tijdens het evenement “Deventer op Stelten”. De historische straten en pleinen vormen het decor voor adembenemende theater- en circusvoorstellingen van internationale artiesten op stelten, die de stad tot leven brengen met hun indrukwekkende acrobatiek, betoverende kostuums en spectaculaire acts. Een onvergetelijke ervaring vol verwondering en verbazing!
We are all astronauts – Theater Gajes
De Deventer theatergroep Gajes presenteert dit jaar een kleine voorstelling met als thema astronauten. Deze parade trekt door de stad en nodigt een dame uit het publiek uit om mee te gaan in een astronautenpak. Ze dansen op een schotel en reizen zo door de stad. Ik heb alleen het begin van de voorstelling gezien en na tien minuten had ik het wel gezien.
PRESS Manchines 2 – Camiel Corneille
In de Bergkerk brengt Camiel Corneille verschillende voorstellingen. In het eerste deel van deze voorstelling danst hij op een paneel dat op meerdere assen beweegt. Binnen de constructie houdt hij evenwicht en houdt hij de aandacht van het publiek vast. Camiel Corneille heeft zojuist zijn eigen werk bedwongen: een hels instrument van een houten plaat van vier bij vier die alle kanten op kan draaien, behalve de goede. Een bewegende evenwichtsbalk die je ook nog een flinke mep kan bezorgen. In het tweede deel van de voorstelling voeren twee andere artiesten acrobatische stunts uit waarbij ze van elkaar af gaan en dichtbij elkaar komen. Dit deel zou moeten gaan over het zoeken naar intimiteit.
The Sirens’ Song – Mecanique Vivante
The Sirens’ Song is een betoverende en kleurrijke parade die als een moderne rattenvanger door de stad trekt en het publiek lokt met haar installaties. Met de uitvindersgeest van Franz Clochard transformeert Mécanique Vivante alledaagse voorwerpen in theatrale instrumenten, waaronder een zevenkoppig polyfoonorkest van muzikale sirenes. Terwijl het gezelschap zich een weg baant met veredelde locomotieven, begeleidt stadsbeiaardier Bauke Reitsma hen vanuit de klokkentoren van de Lebuïnuskerk, waardoor de tonen van The Sirens’ Song tot in de verre omgeving te horen zijn. Wel is het geluid dat uit de machines komt een beetje eentonig en wordt het na een tijdje vervelend. Verder ruik je de dieselgenerator in de locomotief goed.
Moby Dick – Teatro Dei Venti
In deze bijzondere voorstelling van Teatro dei Venti gaat kapitein Ahab met zijn bemanning op jacht naar het beroemdste zeemonster aller tijden: Moby Dick. Dit resulteert in een theatervoorstelling, inclusief meeslepende muziek en een grootschalige climax. De show toont direct haar complexiteit: een indrukwekkende theatermachine van acht ton en dertien meter hoog. Deze machine staat op een gedeelte van een open plein te midden van acteurs, muzikanten, acrobaten, technici en het publiek. Het vertelt het verhaal van Teatro dei Venti en de geboorte van een monsterlijk werk, van verstrengelde lotsbestemmingen en stormen die mannen en vrouwen omverblazen. Het is echter een verhaal dat niet echt makkelijk te volgen is. Zo gaat het verhaal over Melville’s roman waarin een walvisjager de oceanen overtrekt. Het is dat de groep niet veel heeft gedaan met licht ondanks dat de voorstelling ’s avonds plaatsvond. Verder spreekt de kapitein vrij veel, maar wat hij inhoudelijk zegt is niet echt duidelijk te verstaan.
Whoever loves me, follow me – Compagnie Storyteller
Whoever loves me, follow me geeft fysieke vorm aan de populaire hashtag van sociale media, met als doel te onderzoeken wat ons verbindt. Zo staat er op het podium een gigantische hashtag (#). Deze biedt hiphopdanseres Amélie Jousseaume ruimte voor de voorstelling. Daarnaast dient het als metafoor voor onze relatie met deze platforms. Het lichaam en de emoties van Amélie transformeren naarmate ze interactie heeft met dit scenografische object. Tussen beperkingen en ondersteuning, verslaving en bevrijding. Aan het einde weet ze nog iemand het podium op te krijgen die met haar meedanst. Ik vind dat ze hiermee een leuke voorstelling neerzet.
MAÑA – Cia. Manolo Alcántara
Een ambachtelijke viering van creativiteit. Cia Manolo Alcántara neemt je mee in het proces van het bouwen van een gigantische boog. Ze maken gebruik van oude technieken en een overvloed aan creativiteit. Voor degenen onder ons die graag zelf dingen in elkaar zetten, zal het bewonderenswaardig zijn om naar de artiesten van Cia Manolo Alcántara te kijken. In een mum van tijd bouwen de twee mannen voor het publiek een immense boog, en dit doen ze alleen met hun blote handen en oude technieken zoals katrollen, hefbomen en wielen. Deze voorstelling draait niet om drama, spectaculaire lichtshows of meeslepende verhalen. Het is een eerbetoon aan de menselijke vindingrijkheid, een eigenschap die grenzen van taal en cultuur overstijgt en ons als mensheid heeft gebracht waar we nu zijn. Het Spaanse theatergezelschap brengt dit grote concept terug tot een kleine en toegankelijke show, die bijna een meditatieve rust teweegbrengt bij het publiek. Het kan echt verfrissend zijn te midden van al het overweldigende geweld dat we vaak zien. De voorstelling is prachtig door zijn eenvoud, ondanks dat het niet eenvoudig is om zo’n boog in elkaar te zetten zonder moderne hulpmiddelen.
Springtime – Hendrick-Jan de Stuntman ontmoet Merel Kamp
Een heerlijke romantische komedie, maar dan op spectaculaire wijze. Hendrick-Jan de Stuntman ontmoet Merel Kamp maakt met Springtime een parodie op romantische clichés, maar dan met een acrobatisch tintje. Een man en een vrouw staan naast elkaar, hangend aan oude roestige veren in een imposant frame. Wanneer ze elkaar toevallig aankijken, springt de vonk over. De romance is geboren en daarmee begint de show Springtime. Gedurende 20 minuten worden we meegenomen in een aaneenschakeling van clichés uit een grappig en ontroerend liefdesverhaal. Van de eerste ontmoeting tot het klassieke ‘en ze leefden nog lang en gelukkig…’, alles in de stijl van stomme films. De onhandige flirt, de eerste dates en het onvermijdelijke gekibbel van een getrouwd stel. Zwevend op krakende veren zorgen Jos van Wees en Merel Kamp voor een hilarische korte voorstelling. Zonder een woord te zeggen, maar met expressieve bewegingen en gezichtsuitdrukkingen.
OVVIO – Kolektiv Lapso Cirk
De voorstelling OVVIO is een spannende viering van het overwinnen van angst, het vinden van balans en het spel van spanning. De meesters van balans, David Diez Mendez en Tomas Vaclavek, houden het publiek op het puntje van hun stoel met OVVIO. Met slechts twee stoelen en een paar eenvoudige houten planken creëren ze tijdens de voorstelling verschillende obstakels die ze steeds weer moeten overwinnen.
Het resultaat is een adembenemend spektakel waarin kracht, concentratie, durf en vertrouwen een cruciale rol spelen. David en Tomas trotseren de wetten van de zwaartekracht, maar zijn zich terdege bewust van de risico’s van hun vak. Met hun gewaagde stunts weten ze het publiek te fascineren. Want in het gevaar schuilt een wonderbaarlijke schoonheid die zowel intrigeert als de adem doet stokken.
De beide heren nemen wel de tijd voor de voorstelling en het duurt best wel even voordat ze pas echt beginnen met de voorstelling. Het eerste begin is niet erg interessant maar dat maken ze verderop in de voorstelling helemaal goed. Deze voorstelling was in de Deventer Schouwburg en was de enige voorstelling die ik bezocht heb waarvoor je moest betalen.
Close-Act – Malaya
De reis door de ruimte begint. Zeven futuristische wezens vertrekken in hun zilveren bol op zoek naar onontdekte bestemmingen. Plotseling doemt er vanuit het niets een zwevend reuzenrad op hun pad. De voertuigen naderen elkaar en visioenen verschijnen. Magische wezens en goden raken in conflict terwijl een orakel probeert de reizigers terug te brengen naar de realiteit. Wat is echt en wat niet? En hoe desastreus zal de ontmoeting tussen de voertuigen zijn? Wat als de botsing leidt tot een versmelting van ruimte en tijd, licht en beweging?
Malaya is een indrukwekkende voorstelling waarin je zintuigen tekortkomt. Met monsterlijke wezens op stelten, artiesten in imposante constructies, adembenemende stunts op grote hoogte, vuur, dans en meeslepende muziek, voel je je al snel als bezoeker in een koortsdroom. Maar de personages zijn echt, net als je gevoel van machteloosheid en angst, geluk en verleiding. Close-Act noemt het een ‘reis met mobiele objecten door dromen en nachtmerries’.
Close-Act speelt haar spectaculaire shows op festivals over de hele wereld, van Japan en Australië tot Mexico en Canada, en in bijna elk Europees land. Toch voelt Deventer Op Stelten als een soort thuiskomen voor dit Nederlandse theatergezelschap. Niet verwonderlijk, aangezien de groep al in 2002 op dit festival stond. En welke show was hun debuut? Inderdaad: Malaya.
De show is echt heel indrukwekkend en het is echt heel tof dat ze letterlijk dwars door het publiek lopen met hun indrukwekkende machines en steltenlopers. Het is daarnaast nog extra tof dat ze op sommige momenten fakkels en vuurwerk gebruiken om de spelers uit te lichten. Dit maakt het nog indrukwekkender. Wel is het zo dat deze voorstelling op pagina 8 onderin het programmaboekje stond verstopt, maar dat dit de beste voorstelling was dit jaar.
Bello! (A short story) – Cordata FO/Fabbrica C
In het burgermeestershof was een kleine voorstelling waar maximaal 150 mensen in konden. Al ruim van tevoren stond er een enorme rij om hier naar binnen te mogen. Deze groep maakt op basis van de locatie een nieuwe voorstelling. Waarbij ze acrobatische stunts uithalen zoals boven op elkaar gaan staan, over riggels wandelen en elkaar rondslingeren. Ondanks dat de voorstelling maar een kwartier duurt, was deze toch indrukwekkend.
Conclusie
Deventer op Stelten 2023 was een betoverend evenement dat de historische straten en pleinen van Deventer tot leven bracht met adembenemende theater- en circusvoorstellingen. Het bood een divers scala aan indrukwekkende acts, variërend van acrobatiek op stelten tot parades en spectaculaire machinevoorstellingen. Hoewel niet elke voorstelling perfect was, waren er veel hoogtepunten die het publiek verbaasden en verwonderden.
Theater Gajes presenteerde een parade met als thema astronauten, waarbij het publiek werd betrokken en een dame werd uitgenodigd om mee te gaan in een astronautenpak. Camiel Corneille bracht een fascinerende voorstelling in de Bergkerk, waarin hij met bewegende panelen en acrobatische stunts het publiek boeide. Mecanique Vivante trok met hun kleurrijke parade The Sirens’ Song het publiek mee door de stad met betoverende installaties en muzikale sirenes. Teatro Dei Venti bracht met Moby Dick een grootschalige theatervoorstelling met meeslepende muziek en een imposante theatermachine.
Compagnie Storyteller zette met Whoever loves me, follow me een leuke en interactieve voorstelling neer, waarbij een gigantische hashtag als metafoor diende voor onze relatie met sociale media. Cia. Manolo Alcántara presenteerde een ambachtelijke show waarin ze een gigantische boog bouwden met oude technieken en creativiteit. Hendrick-Jan de Stuntman ontmoette Merel Kamp in Springtime, een romantische komedie met acrobatische elementen die op humoristische wijze clichés parodieerde. Kolektiv Lapso Cirk bracht met OVVIO een spannende voorstelling over het overwinnen van angst en balans.
Het hoogtepunt van het evenement was Close-Act’s voorstelling Malaya, een indrukwekkende parade die het publiek betoverde met monsterlijke wezens, spectaculaire steltenlopers en adembenemende stunts. Het gebruik van fakkels en vuurwerk voegde extra spektakel toe. Malaya was de debuutshow van Close-Act op het Deventer op Stelten festival en werd als de beste voorstelling van het jaar ervaren.
Al met al bood Deventer op Stelten 2023 een onvergetelijke ervaring vol verwondering, verbazing en spektakel. Het evenement bracht internationale artiesten naar de stad en liet het publiek genieten van diverse vormen van theater en circus. Of het nu ging om acrobatiek, parades, machinevoorstellingen of romantische komedies, er was voor elk wat wils. Het festival bewees opnieuw waarom het een van de hoogtepunten van het culturele jaar in Deventer is.
De stad Shkodër is gelegen in het noordwesten van Albanië. Het is een stad met van geschiedenis. Het centrum van Shkodër en de Kalaja e Rozafës (Rozafa-burcht) zijn twee bezienswaardigheden die de moeite waard zijn om te bezoeken. Zelf ben ik een dagje in Shkodër geweest en naar mijn idee de belangrijkste delen gezien te hebben. In deze blogpost nemen we je mee op een ontdekkingsreis door het centrum van Shkodër en Kalaja e Rozafës, waar je de fascinerende geschiedenis en de unieke charme van deze plekken zult ervaren.
Het bruisende centrum van Shkodër:
Het centrum van Shkodër is een levendig deel van de stad. Hier vind je prachtige pleinen, smalle geplaveide straatjes en kleurrijke gebouwen die getuigen van de rijke geschiedenis van de stad. Het stadje heeft een belangrijke straat waar diverse cafés, restaurants en winkels aan zitten. Dit is de perfecte plek om te ontspannen en te genieten van de lokale sfeer terwijl je een kopje koffie drinkt of een wandeling maakt.
Culturele schatten in het centrum:
Naast zijn levendige sfeer biedt het centrum van Shkodër ook een schat aan culturele bezienswaardigheden. Een andere indrukwekkende religieuze plek in Shkodër is de Ebu-Bekr moskee. De moskee is een schitterend voorbeeld van islamitische architectuur en is een van de oudste moskeeën op de Balkan. Het is een rechthoekig gebouw met een gebedsruimte en een minaret. Met zijn imposante minaret en gedetailleerde architectuur is het een plek die je niet mag missen tijdens je bezoek aan Shkodër. Het Marubi Fotografiemuseum is een andere interessante stop, waar je een unieke verzameling historische foto’s kunt bewonderen die het verleden van de stad vastleggen. Zelf ben ik niet in het fotografiemuseum geweest.
Kalaja e Rozafës: Een fort met een legendarisch verhaal:
Op een heuvel net buiten het centrum van Shkodër rijst de majestueuze Kalaja e Rozafës op. Volgens de overlevering werd het Rozafa kasteel gebouwd op de fundamenten van een oud fort, dat door de geschiedenis heen herhaaldelijk werd verwoest en herbouwd door verschillende heersers. Tijdens de constructie van het nieuwe kasteel gebeurde er echter iets vreemds: de muren en torens stortten elke nacht in, hoe vaak ze ook overdag werden opgebouwd. In hun wanhoop wendden de bouwers zich tot een wijze man, die hen adviseerde dat er een menselijk offer gebracht moest worden om het kasteel stabiel te maken. Zo werd besloten om een persoon levend op te sluiten binnen de muren van het kasteel. Maar hier stonden de bouwers voor een hartverscheurend dilemma: wie zou het offer worden? Rozafa, de vrouw van een van de bouwers, meldde zich vrijwillig aan. Tot op de dag van vandaag zijn de overblijfselen van het kasteel en het stenen beeld van Rozafa te bewonderen. Met haar ultieme offer is zij uitgegroeid tot de eeuwige beschermengel van de stad Shkodër. Het verhaal symboliseert de opoffering en de sterke familiebanden die diep geworteld zijn in de Albanese cultuur.
Verkenning van Kalaja e Rozafës:
Het verkennen van Kalaja e Rozafës is een onvergetelijke ervaring. Terwijl je door de poorten van het fort loopt, word je meegenomen op een reis door de geschiedenis. Binnenin vind je overblijfselen van oude gebouwen, torens en een prachtig uitzicht op de omgeving, waaronder het Shkodër-meer en de nabijgelegen bergen. Je kunt door de gangen dwalen, de sfeer van het fort absorberen en je inbeelden hoe het leven hier vroeger was.
Conclusie:
Het centrum van Shkodër en Kalaja e Rozafës vormen een mooie combinatie van cultuur en geschiedenis. Terwijl het centrum van Shkodër je onderdompelt in de lokale sfeer en de culturele schatten van de stad onthult, biedt Kalaja e Rozafës een reis naar het verleden met zijn historische betekenis en adembenemende uitzichten. Een bezoek aan deze bijzondere plekken zal je zeker inspireren en een indruk achterlaten van de rijke geschiedenis van Shkodër.
De hoofdstad van Albanië is Tirana, dit is een stad met een culture historie. Naast zijn kleurrijke architectuur en levendige sfeer heeft de stad ook een fascinerend verleden dat de moeite waard is om te verkennen. Een van de meest intrigerende bezienswaardigheden van Tirana is Bunk Art 2, een uniek museum dat onderdak biedt aan de geheime geschiedenis van het communistische tijdperk in Albanië. In deze blogpost nemen we je mee op een reis door Tirana en ontdekken we de betekenis van Bunk Art 2.
Een blik op Tirana:
Voordat we ons verdiepen in Bunk Art 2, laten we eerst een korte blik werpen op Tirana zelf. Zelf heb ik hier op de heen en terugreis van de tocht naar de bergen een tussenstop gemaakt. Deze bruisende stad heeft de afgelopen jaren een opmerkelijke transformatie ondergaan. Ooit een grijze en grauwe stad, heeft Tirana zich getransformeerd tot een levendige en kleurrijke bestemming. De straten zijn versierd met felgekleurde gebouwen, er zijn talloze cafés en restaurants, en overal heerst een energieke sfeer. Tirana biedt een mix van moderne voorzieningen en historische charme, waardoor het een unieke bestemming is voor reizigers. Wel had ik het na twee keer een dag wel gezien in Tirana.
De opkomst en ondergang van het communisme in Albanië:
Om de betekenis van Bunk Art 2 volledig te begrijpen, is het belangrijk om het verleden van Albanië te kennen. Van 1944 tot 1992 was het land onder communistisch regime, geregeerd door de beruchte dictator Enver Hoxha. Hoxha’s regime werd gekenmerkt door strikte controle, repressie en isolatie van de buitenwereld. Albanië was een van de meest gesloten landen ter wereld, met beperkte vrijheid en beperkte contacten met andere landen.
Bunk Art 2:
Een reis naar het communistische verleden: Bunk Art 2 is gevestigd in een voormalige nucleaire bunker, die oorspronkelijk was gebouwd als schuilplaats voor de communistische leiders in het geval van een nucleaire aanval. Buiten het centrum is Bunk Art 1, zelf ben ik hier niet geweest maar dat museum schijnt ook erg interessant te zijn. Nu is de bunker getransformeerd tot een fascinerend museum dat de geschiedenis van het communistische tijdperk in Albanië documenteert. Het museum biedt een diepgaand inzicht in de repressieve maatregelen, de propaganda en de dagelijkse realiteit van het leven onder het communistische regime.
Het museum is verdeeld in verschillende kamers en tentoonstellingen die verschillende aspecten van het regime belichten. Bezoekers kunnen authentieke artefacten, foto’s, documenten en audiovisuele presentaties bekijken die de verhalen van degenen die de tijd hebben meegemaakt, tot leven brengen. Er is ook een indrukwekkende collectie van spionageapparatuur en geheime communicatiemiddelen die werden gebruikt door de geheime dienst van het regime.
De impact van Bunk Art 2:
Bunk Art 2 heeft niet alleen een belangrijke educatieve rol, maar ook een emotionele impact op bezoekers. Het biedt een kans om te leren van het verleden en de gruwelen van het communistische regime te begrijpen. Voor veel Albanezen heeft het museum ook een therapeutische waarde, omdat het hen in staat stelt hun eigen geschiedenis te begrijpen en te verwerken. Wat wel jammer is dat het museum wel veel lezen is en dat ze weinig echte objecten hadden.
Tirana: Een stad in opkomst:
Naast een bezoek aan Bunk Art 2 heeft Tirana nog veel meer te bieden. De stad heeft een bruisend nachtleven, met een overvloed aan bars en clubs waar bezoekers kunnen genieten van livemuziek en traditionele Albaneze gerechten. Daarnaast zijn er verschillende andere bezienswaardigheden, zoals het Nationaal Historisch Museum, de Et’hem Bey-moskee en het Skanderbegplein.
Conclusie:
Tirana is een stad vol verrassingen, en Bunk Art 2 is een interessant voor iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis en cultuur van Albanië. Het museum biedt een diepgaand inzicht in het communistische verleden van het land en herinnert ons eraan hoe belangrijk het is om te leren van het verleden om een betere toekomst te creëren. Dus, als je Tirana bezoekt, dan is Bunk Art zeker interessant.